Dla wielu osób pierwszym czynnikiem, który przypomina o zbliżających się świętach, są świąteczne dekoracje w sklepach. Nic dziwnego, sklepy od października „zbroją” się na nadejście tego niezwykle intensywnego okresu. W jaki sposób tworzą one atmosferę, która sprzyja zakupom świątecznym? O tym w dzisiejszym artykule.

W samym tylko grudniu sprzedaż detaliczna wzrasta o ponad 20 proc. względem listopada. Najczęściej kupowanymi produktami są napoje i żywność oraz kosmetyki i farmaceutyki. Łączone promocje i atrakcyjne okazje cenowe to jednak wyłącznie kropla w morzu przygotowań do świątecznego szału zakupów. By słupki sprzedaży osiągały możliwie jak najwyższy poziom, należy zadbać o prawidłową atmosferę w sklepie.

Świąteczny klimat stanowi bowiem jeden z ważniejszych czynników, które przyczyniają się do podejmowanych zakupowych decyzji. Warto pamiętać, że ponad 80 proc. klientów podczas świąt robi zakupy na ostatnią chwilę, a około 90 proc. klientów kupuje, kierując się częściej impulsem niż chłodną kalkulacją.

Świąteczna atmosfera sprzyja zakupom

Tworzenie potencjalnym klientom miłej, adekwatnej oraz sprzyjającej zakupom atmosfery stanowi główne zadanie współczesnego visual merchandisingu. Działania mające stworzyć w sklepie odpowiedni klimat nasilają się zwłaszcza w okresie świątecznym. Atmosfera wiąże się głównie z klimatem emocjonalnym oraz nastrojem, jaki otoczenie wywołuje na potencjalnym kliencie.

Należy pamiętać, że odczuwanie świątecznego klimatu jest mocno indywidualną kwestią, a podjęte działania mające na celu wystrojenie sklepu na święta mogą osiągnąć bardzo różną reakcję konsumentów. Zatem jak stworzyć atmosferę, która sprzyja zakupom świątecznym i jednocześnie oddziałuje możliwie równomiernie i jednolicie na konsumentów? Sklepowe przygotowania do świąt znacząco ułatwi kompleksowa oferta realizacji kampanii w środowisku detalicznym firmy Canvas.

Budowanie świątecznej atmosfery miejsca sprzedaży

Na świąteczny klimat sklepu wpływ ma bardzo wiele czynników. Poniżej pokrótce opisujemy wyłącznie najważniejsze z nich.

Po pierwsze – światło

Światło jest jednym z istotniejszych czynników, który buduje atmosferę sklepu, oddziałuje na emocje, ułatwia poruszanie się po sklepie, stanowi oprawę dla prezentowanych produktów. W sklepach wyróżnia się oświetlenie ogólne oraz boczne. Oświetlenie boczne warto wykorzystać do budowania prawidłowych skojarzeń.

Po drugie – zapach

Delikatny, przyjemny i bezsprzecznie kojarzący się ze świętami zapach wywoła w konsumentach świąteczne wspomnienia, wywoła emocje, zrelaksuje i pozytywnie nastawi do otoczenia, w którym się znajdują.

Po trzecie – obsługa

Miła i kompetentna obsługa to prawdziwy klucz do stworzenia w sklepie przyjaznej, wręcz rodzinnej atmosfery. Ekspedienci i doradcy powinni wzbudzać zaufanie i swoim strojem oraz zachowaniem reprezentować spójny oraz świąteczny komunikat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here